students-for-students.reismee.nl

Ajouter la terre à la terre

Dag 35

06-08

'Het leven is als een termietenhoop, elke dag moet er wat aarde aan de aarde worden toegevoegd om te de termietenhoop te laten groeien en dat kan niet zonder de termieten, vandaag hebben jullie, Students for Students, aarde aan de aarde toegevoegd en ervoor gezorgd dat onderwijscomplex weer een stapje verder is gegroeid'. Met deze mooie metafoor werden de feestelijkheden op het terrein in Ouahigouya geopend. Het duurde echter even voordat we begrepen waar hij het precies over had, allereerst omdat de speech uiteraard in het Frans was en ten tweede kennen we die énorme termietenhopen niet, die je hier in West-Afrika om de vijf meter uit de grond ziet torenen.

De dag begon vroeg, om zeven uur 's ochtends stond het busje voor de deur waarmee we naar Ouahigouya zouden vertrekken. Samen met meneer Sodre van DSF, Yessa en twee andere Burkinabé (Abdoulaye en Papson) en de twee chauffeurs reden we de straat uit richting de politiekazerne waar onze escorte op ons stond te wachten. We hadden buiten de wijk afgesproken, om de buurtbewoners niet aan het schrikken te maken, vertelde Sodre. Eerst snapten we dit niet helemaal, wat kan er nou eng zijn aan de politie? Echter, toen we de zes nors kijkende, goed gespierde Burkinabé in donkergroen politie-uniform, met ieder een AK47 op een pick-up zagen zitten, snapten we het wel.

Na 180 kilometer kwamen we aan in Ouahigouya, waar we met open armen en luide djembés werden ontvangen. Een tiental handjes schudden later, werden we verzocht te gaan zitten onder het afdakje bij de leerlingen en docenten. Eigenlijk is het hier vakantie, maar er waren toch zo'n 70 leerlingen speciaal voor ons naar het onderwijscomplex gekomen. Het uitgebreide programma werd doorgesproken en na een halfuur speeches al gewijzigd, omdat we uitliepen en om 11uur bij de koning van de provincie Yatenga werden verwacht.

Hup, met de escorte naar het koninklijk paleis, waar een oude man op een goude, ietwat Xenos aandoende, barokke troon voor ons plaatsnam tussen al zijn ministers die op de grond zaten. We kregen de gelegenheid hem een hand te geven, vragen te stellen en een cadeautje te geven. Ons neppe Delfstblauwe porseleine doosje, ook van de Xenos, viel echter in het niets bij zijn cadeau, want plotseling kreeg Chrisje twee enorme kippen in haar hand geduwd, die vervolgens door de chauffeur op de grond van het busje werden gepleurd, om daar de rest van de dag te verblijven. Laat het Marianne Tiemen niet horen.

Na het bezoek aan de koning keerden we verbouwereerd terug naar het terrein van Zoodo, waar we prachtige, energieke dans- en muziekvoorstellingen te zien kregen en uiteraard een uitgebreide rondleiding door het hele complex. De leerlingen van de modevakschool hadden hun mooie zelfgemaakte jurken aangetrokken en bootsten, omdat het vakantie was, een les na. Op het grote open veld tussen de gebouwen in, mochten we ook drie bomen planten die onze namen dragen en al klapper op de vuurpijl hebben we vervolgens onze metselkunsten laten zien en de eerste stenen van het door ons project gefinancierde lokaal gelegd.

Toen iedereen weer op zijn plaats zat onder het afdak, was het aan ons om alle meegebrachte spullen en de cheque met het geldbedrag te presenteren. Iedereen was onder de indruk van al het lesmateriaal en gereedschap, maar bovenal van René(e), het tweeslachtige anatomische torso. Op het moment dat Giselle begon met het enthousiast eruit halen van René(e)'s binnenkant, sperden alle kinderogen nog verder open. Toen ze ook de vagina en de bijgeleverde penis uit de doos toverde, brak de spanning onmiddellijk en lagen alle kinderen dubbel van het lachen.

Een lekker dineetje in één van de lokalen later, werd er nog een klein interview afgelegd door de lokale pers. Als afsluiting van de dag hebben we nog een bezoek gebracht aan het kantoor van DSF en, nogmaals ergens wat lekkers gegeten, om daarna de 180 kilometer Ouagadougou-waarts af te leggen, uiteraard onder escorte van onze zwaar bewapende vrienden, die inmiddels wat biertjes achterover hadden getikt.

Maud

Oh jongens, gefeliciteerd. Wauw wat een prestatie zeg en wat een ervaring moet dit zijn.
Ws zijn julie nu weer terug in Ouaga.
Wanneer gaat de terugreis aanvangen??

veel liefs Maud

Bert & Cora

Whhhooooowwww........wat moet je op zo'n literaire bloemlezing nog verder toevoegen, laat staan hoe te reageren.
Prachtig!!
Een fraaie afsluiting van jullie project, toch?

Dikke knuffen voor allen

lea(oversteegen)

Wauw wat een ontroerende ontvangst,jongens!
Zo mooi gedaan!
Die dans ook,echt prachtig!

Heel veel liefs,Lea

Hanneke

Wat fijn dat jullie toch nog alles konden overhandigen, ik hoop dat jullie er mooie foto's aan hebben overgehouden, ben er erg benieuwd naar.

Agnes en Ger

Heey Students,
In 9 maanden is jullie kleine zandkorreltje van idee uitgegroeid tot een metershoge termietenhoop.
Wat geweldig moet het zijn geweest om al die spullen, en niet te vergeten de cheque, te overhandigen. Missie bereikt!!!!

Yvonne

Students gefeliciteerd! Wat ben ik blij dat jullie in Ouahigouya zijn geweest! Zo te horen was het echt een prachtig hoogtepunt van jullie reis! Bravo voor jullie moed! Ja, feest vieren kunnen ze wel bij DSF. Een hard werken ook. Direct na de vakantie zal gestart worden met de bouw van het lokaal en andere faciliteiten voor Zoodo. Julie hebben gister de eerste steen gelegd voor het lokaal voor lassen en metaalbewerking, ik heb gister de hele inventaris van machines en gereedschappen naar de container gebracht. Het gaat helemaal goedkomen nu. Nogmaals gefeliciteerd en geniet nog van de laatste dagen in Burkina!

Margaret en Bert

Dat was wel een echte VIP-ervaring of niet? Die dag zullen jullie niet snel meer vergeten. Een mooie afsluiting van het Afrika avontuur!

Dorrith en Jan

Hi Patrollers,
Allemaal heel hartelijk gefeliciteerd met de enorme prestatie, die jullie geleverd hebben.
Wij hebben diep respect voor jullie.
Moeten toegeven dat we 'm wel even geknepen hebben tijdens jullie heen- en terugreis naar Ouahigouya onder politie-escorte.
Schitterende foto's en beschrijving (vooral van het bezoek aan de koning) van de overhandiging van de cheque en de spullen.
En lekker rups- vol eiwitten?!- gegeten; een extra uitbreiding van jullie culinaire ervaringen. De speciale bier "glazen" zijn ook iets om erin te houden;-).
Zien uit naar jullie terugkomst en alle verhalen.
Geniet er nog even van!!
Dorrith en Jan

herman en trudy

beste students! Van harte proficiat met het bereiken van jullie doel: overhandigen van check en spullen. Een geweldige reis en veel ervaringen rijker, levendig beschreven.
Nog fijne dagen gewenst voordat jullie terug vliegen!

malou

Wie! Gefeliciteerd. Wat ontzettend goed dat jullie veilig en wel de missie hebben volbracht. Wat een super ervaring! Chrisje en giselle, ik zie jullie snel. Xxx

claire

Ik ben blij dat jullie veilig alles doorgekomen zijn! De foto's zien er super uit, heel erg leuk, ben benieuwd naar jullie verhalen! XXX

Feline

Wat gaaf zeg! Dit is waar jullie het allemaal voor deden! Al die blije en verraste gezichtjes! Ik zie gies al helemaal los gaan bij het uitleggen over rené (e). Hopelijk zelf ook nog wat van opgestoken;) Ik wens jullie nog heel veel plezier en ik ben super trots op jullie! Komen jullie snel en veilig weer deze kant op? Dan ben ik meer dan bereid een avondje vrij te nemen om alle verhalen te horen en de foto's te bewonderen;) Dikke kus

jaap en daphne

gefeliciteerd! Wij zijn super trots op jullie dat de missie is voltooid. Nog wel een beetje een spannend einde maar jullie onthaal bij de school klinkt fantastisch! tot snel weer in nederland liefs

Patty

9000 kilometer verder en veel ervaringen en belevenissen achter de rug en jullie hebben bereikt wat jullie wilden bereiken !! Dat moet een heel goed gevoel geven.

Zouden jullie niet nog een paar maandjes blijven om het lokaal mee op te bouwen??

Heel mooi om mee te kunnen lezen hoe het allemaal verlopen is en de foto.s te kunnen zien.

"Petje af " voor jullie doorzetters.

Groetjes Patty.

Sanne

Gefeliciteerd met het bereiken van jullie doel!
Ik heb met veel plezier jullie verhalen en foto's bekeken!
Alvast een goede terugreis maar dat zal een eitje voor jullie zijn! Giselle en Chrisje tot bij de intro?

Groetjes, Sanne

Diane

Wauw...

Terwijl ik hier vanaf mijn oersaaie Nederlandse kamertje al die prachtige verhalen en spannende gebeurtenissen lees, besef ik me heel goed dat ik alsnog geen flauw benul heb van wat jullie daar allemaal meemaken. Wat een ervaring!

Heel tof dat jullie het einddoel hebben behaald. Hopelijk gaat alles goed met de vliegtickets. Geniet nog maar van deze geweldige reis. Ben trots op jullie!

Groetjes,
Diane

Lisette R

Super dat jullie de missie (gezond en wel) voltooid hebben!! Geniet en alvast goede reis terug!

Cheryl van Kempen

Hoi, volgens mij hebben jullie een geweldige reis gehad! wat een mooie verhalen!

Willen jullie in Nederland ook blijven meewerken aan de ontwikkeling van Burkina? Kom dan naar de Landelijke dag Burkina Faso Platform! Een van de onderwerpen op het programma is beroepsonderwijs.

Meer informatie: http://auburkina.nl/Platformdag2010/

Hopelijk tot dan!